Köpvillkor
För att handla produkter från Essem Designs webbshop (www.essem.se/se) krävs det att du fyllt 18 år och är bosatt i Sverige. Köper du som företag måste du vara firmatecknare. Vi reserverar oss för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Priser anges alltid i svenska kronor inklusive 25% moms. Priserna inkluderar inte fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.
Kontaktinformation
Huvudkontor, Lager- & returadress
Essem Design AB
Nennesmovägen 9
33433 Anderstorp
Sverige
Företagsinformation
Essem Design AB
hello@essem.se
+46 (0) 371-19410
Org.nr 556627-8809
Momsreg.nr SE556627880901
Leveransvillkor
Fraktkostnad
Alla beställningar i webbutiken som överstiger 1 500 SEK skickas fraktfritt inom Sverige. Vid beställningar under fraktfrigränsen tar vi 59 SEK i fraktavgift, oavsett hur många varor du köper.
Leveranstid
De flesta produkter som visas i vår webbutik finns i lager för omgående leverans. Normal leveranstid för dessa produkter inom Sverige är 2–5 dagar från det att vi mottagit och registrerat din order. Uppskattad leveranstid anges vid varje produkt. Under jul/nyår och sommaren kan leveranstiden bli något längre än det som är angivet då vissa av våra leverantörer håller stängt.
Fraktbolag
Inom Sverige använder vi oss av följande bolag beroende på försändelsens storlek:
Postnord Mypack Home Small
Används vid mindre försändelser och kommer direkt i din brevlåda alternativt finns att hämta hos ditt närmaste ombud. Avisering kommer då skickas ut av ombudet.
Schenker ombud
Skickas direkt till ditt närmaste ombud. Avisering kommer då skickas ut av ombudet
Skrymmande varor
Varor som är skrymmande och inte kan hämtas ut hos ett ombud kommer skickas med Schenker Hem och levereras direkt till din hemadress. Transportören kommer kontakta dig för att bestämma tid för leverans.
Uthämtning hos ombud
Om du hämtar hos ett ombud så behöver du en giltig legitimation, samt det nummer som du fått i din E-post- eller SMS-avisering. Bud visar bådas legitimation. Paketet ligger hos ombudet eller i butiken i 14 dagar innan det returneras till vårt lager. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut som för närvarande ligger på 200 SEK.
Fraktskador
Om du ser att emballaget är sönder ber du postombudet eller transportören att anteckna detta på din kvittens, sedan tar du kort på skadorna, både på ytteremballaget och på den skadade produkten. Därefter kontaktar du oss enklast genom vårt retur- & reklamationsformulär och bifogar den undertecknade kvittensen samt bilder. Viktigt att detta görs inom 2 dagar. Vi ersätter den fraktskadade produkten och skickar ny.
Betalning
I Sverige erbjuder vi Klarna Checkout ("Klarna") som betalningssätt. Klarna i sin tur erbjuder flera olika alternativ för dig som kund att genomföra din betalning. Klarna presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. När du har identifierats uppvisar Klarna vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Läs mer på www.klarna.com.
Garantier
Garantin för våra produkter gäller i 10 år. Alla eventuella garantier gäller i de länder vi säljer till. Om du åberopar garantin ska du kontakta oss. Varans utseende kan variera beroende på material och produktion.
Vi följer de regler som omfattas av svensk lag.
Vänligen kontakta oss innan köp för ytterligare information om just din vara.
Reklamation
Alla reklamationer, skadade eller felaktiga varor, ska anmälas till oss snarast efter mottagen leverans, särskilt viktigt är det vid misstanke om fraktskada (se fraktskador under leveransvillkor). Ta bilder på skadan som du kan skicka till oss tillsammans med din reklamation innehållande ordernummer och dina kontaktuppgifter. Du gör detta enklast via formuläret Retur-/Reklamation.
Avvikelser i naturmaterial
Alla naturmaterial såsom gjuten aluminium, trä o.s.v. kan ha naturligt förekommande avvikelser. Exempelvis kan det förekomma i de gjutna delarna, såväl som att trä kan variera gällande var träets ådringar ligger. Detta är inte något som nödvändigtvis berättigar en reklamation, eftersom det är en naturlig del av materialet.
Vid en godkänd reklamation står vi som leverantör för alla kostnader som kan kopplas till reklamationen, inklusive all frakt.
Ångerrätt & Retur
Vi på Essem Design vill självklart att du ska vara nöjd med din vara. När du handlar hos oss har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Efter att du har anmält din retur till oss genom vårt formulär Retur-/Reklamation, och vi har godkänt den, använder du den medföljande returfraktsedeln och så har du sedan 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan. Kom din vara med Postnord eller Schenker hemleverans så skickar vi en returfraktsedel till dig. Observera att du aldrig ska returnera en vara utan att kontakta oss först.
Du får självklart t.ex. plocka upp och titta på varan, men produkten ska skickas tillbaka i originalskick och i originalförpackning.
Vid en retur tar vi 100 SEK i returavdrag.
Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller enbart lagervaror, då beställningsvaror sätts i produktion efter din beställning som konsument och tillverkas just för dig. Det gäller inte heller vid köp av artiklar från Essem Design Arkivet. Det står tydligt vid de produkter som är undantag.
Återbetalning
Återbetalning och kreditering av din retur minus returavdraget 100 SEK görs inom senast 30 dagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Återbetalningen sker via/med samma betalmetod som valdes vid din beställning.
Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende våra tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundtjänst hello@essem.se. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Kontaktuppgifter:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se
Integritetspolicy
Vi värnar om din integritet. Vi vill därför informera dig om hur vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss samt vilka rättigheter du har. Detta behandlas särskilt i vår integritetspolicy.
Cookies
När du besöker Essem Designs webbutik sparas så kallade “session cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen. Om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Dessa cookies försvinner från din dator när du stänger ner din webbläsare. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna besöka vår webbplats.
Force Majeure
Essem Design AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Tack för att du handlar hos oss på Essem Design!